Pajūrio naujienos
Help
2025 Birželis
Pi 29162330
An 3101724
Tr 4111825
Ke 5121926
Pe 6132027
Še 7142128
Se18152229
Komentarų topas

Aistrą skraidyti dalina perpus

  • Jurga BRAUKYLIENĖ
  • Vakarų Lietuva
  • 2025-04-29

Gintautas Zubė – ne tik orlaivio pilotas, pilotuojantis „Boeing 737“, bet ir didelis sklandymo aistruolis, laimėjęs ne vieną titulą, čempionatą, medalį.

Nuo vaikystės žvelgęs į dangų ir, kaip dauguma berniukų svajojęs apie lėktuvus, šiandien Kretingos sklandytojų klubo atstovas Gintautas Zubė – ne tik orlaivio pilotas, pilotuojantis „Boeing 737“ ir skraidinantis keleivius po visą pasaulį, bet ir didelis sklandymo aistruolis, laimėjęs ne vieną titulą, čempionatą ir medalį.

Trečia vieta negarantuoja vietos finale

Šįsyk JAV finišavusiame FAI „Sailplane Grand Prix“ sklandymo atrankiniame etape sėkmingai pasirodęs Gintautas Zubė užėmė III vietą ir, laimėjęs bronzos medalį, grįžo į Lietuvą. Nors pašnekovas dar nėra tvirtai įsitikinęs, ar papuls į Grand Prix sklandymo varžybų finalą – galimybė sudalyvauti finale nėra prarasta.

„Tokio tipo atrankinės varžybos vyksta daugelyje vietų visus metus, kiekvienose jų gali dalyvauti iki 20 dalyvių. Jei norinčių susirenka daugiau, jie atrenkami pagal tarptautinį reitingą. Šiose varžybose, kaip ir bėgime, visi startuoja vienu metu ir pirmasis, kirtęs finišo liniją, tampa laimėtoju, antrasis kirtęs taps antros vietos laimėtoju ir taip toliau. Dėl saugumo ir yra ribotas dalyvių skaičius“, – paaiškino G. Zubė.

Dalyviams yra duodamas maršrutas ir distancija, kurią reikia įveikti. Iš viso jau buvo surengti 9-i tokie etapai, iš kurių viename G. Zubė ir dalyvavo. Dauguma etapų jau įvyko, gegužės pabaigoje dar vyks Lenkijoje ir Olandijoje. Finalas numatytas rugpjūčio mėnesį Prancūzijoje, Pietų Alpėse. G. Zubė planuoja dalyvauti atrankinėse varžybose Lenkijoje ir jau sumokėjo starto mokestį.

Į finalą patenka atrankiniuose etapuose I ir II v. laimėję sportininkai, o laimėjusysis III v. tėra rezervinis, todėl sklandytojas dar sykį ir rengiasi išmėginti savo jėgas Lenkijoje.

Pasak G. Zubės, kaimyninėje šalyje gali būti sunkiau, kadangi ten susirenka labai pajėgūs varžovai. Vis dėlto pašnekovas tikisi arba įveikti gana stiprius priešininkus, arba papulti į finalą vykti atsisakius I ir II v. sportininkams, su kuriais ant laimėtojų pakylos stovėjo Floridoje.

Sklandymas – ir pomėgis, ir techninis sportas

Pasak G. Zubės, sklandytojams dalyvauti varžybose kitame kontinente nėra taip paprasta, tai sudėtinga daugeliu aspektų. Visų pirma, tai ir rėmėjų klausimas, nes kuo toliau, tuo brangiau kainuoja pasirengti tokioms varžyboms. Kainuoja ir apgyvendinimas, skrydžio bilietai, sklandytuvo gabenimas, nors šį sykį Gintautas jo nesigabeno, o išsinuomojo vietoje.

„Tai – mėgėjiškas techninis sportas, jis pinigų neuždirba. O išlaidos nemažos“, – kalbėjo sklandytojas, pridūręs, kad, nors ši sporto šaka ir nėra olimpinė, ją globoja Tarptautinė aviacijos federacija.

Šio sporto entuziastai sklandytojai naudoja saulės energiją, todėl sklandymas pakankamai draugiškas gamtai, per varžybas išvystomas greitis iki 300 km/h, sklandytojai stengiasi išnaudoti nuo įšilusios žemės kylančias sroves, jas suvaldyti ir siekti rezultato.

Trukdo nesklandumai

Anot pašnekovo, šiuo metu intensyviau rengtis varžyboms trukdo ne vien finansų stoka, bet ir nesklandumai su Kretingos rajono savivaldybe ir iššūkiai klubo viduje. Dar šių metų kovą Savivaldybė sklandytojų klubui pažėrė nemažai priekaištų ir pagrasino nutraukti sutartį, bazę Kartenoje išnuomoti kitiems klubams arba parduoti visą turtą su žeme.

„Mūsų klubas yra labai senas, jo istorija prasidėjo 1968-iaisiais, kuomet ši vieta, net neįtraukta į žemės ūkio naudmenis, tebuvo pelkė. Tuometis kolūkio pirmininkas atidavė šį žemės plotą sklandymo entuziastams, kurie atsikėlę iš Palangos savo rankomis rovė kelmus, lygino lauką, ir, sausindami pelkę, sukūrė šį aerodromą. Žmonės savo rankomis pastatė angarą, į kurį, kaip į grobį, dabar nusitaikiusi Kretingos rajono Savivaldybė, grasinanti viską užplombuoti ir mus išvaryti. Kartenos aerodrome veiklą vykdantys sklandytojai nėra verslininkai, o tiesiog mėgėjiško sporto entuziastai, savo laiku nesuskubę susitvarkyti nuosavybės teisių į infrastruktūrą, kurią patys yra sukūrę. Todėl šiuo metu ir vargstame“, – atviravo G. Zubė, šiame klube nuo vaikystės lankęs aviamodeliavimo būrelį, paskui pradėjęs ir sklandyti.

Šio sporto entuziastai sklandytojai naudoja saulės energiją, todėl sklandymas pakankamai draugiškas gamtai.

Klubui – sunkiausias etapas

Nuo 1990-ųjų, kuomet į orą su sklandytuvu savarankiškam skrydžiui jis pakilo pirmą sykį, G. Zubė neišdavė šio sporto ir liko ištikimas gimtajam klubui.

Pašnekovas įsitikinęs, kad entuziastų rankomis pastatytas klubas, išgyvenęs sovietmetį, posovietinę suirutę, be jokio papildomo finansavimo išsaugotas šio sporto aistruolių ir atlaikęs ne vieną krizę, pastaruoju metu iš Kretingos rajono savivaldybės patyrė ne visuomet pelnytus ar netgi šokiruojančius kaltinimus.

„Nors mus kaltina, kad mes nieko nedarome, nerengiame švenčių ar festivalių, iš tiesų į klubą ateina ir mokinių, vyksta edukacijos, esame surengę varžybų, o iš Savivaldybės sulaukiame kaltinimų, kad neatnešame naudos“, – apmaudo neslėpė G. Zubė.

Jis pripažino, kad klubas turi vidaus problemų, kurios kenkia tiek sportiniams rezultatams, tiek viešojo intereso tenkinimui, taip pat ir santykiams su Savivaldybe. Klube yra narių, kurie nieko bendro neturi ir neturėjo su sklandymu, su sportu, vadinasi, ir su viešuoju interesu. Vieni jų tenkinasi galimybe naudotis infrastruktūra savo privatiems skrydžiams, o keli net linkę ignoruoti kai kurias teisines normas, reguliuojančias asociacijų veiklą. „Nesutarimus sprendėme teisminiu keliu, mūsų ieškinys iš dalies yra patenkintas. Tikimės, kad šios vidinės bėdos, kurios tapo ir Savivaldybės „galvos skausmu“, bus išspręstos. Kartu bandome rasti optimaliausią veiklos vystymo modelį. Mes, Kartenos aerodrome veikiantys sklandymo entuziastai, siekdami ir toliau tęsti daugiametę sklandymo istoriją Kretingos rajone, įkūrėme naują asociaciją – „Kretingos sklandytojų klubą“. Tikimės visų suinteresuotų pusių supratimo ir palaikymo, normalizuojant situaciją Kartenos aerodrome“ , – vylėsi G. Zubė, apgailestaudamas, kad priverstas daug laiko ir energijos šiuo metu skirti valdininkams, iš kurių nesulaukia nei supratimo, nei įsigilinimo į situaciją.

Anot jo, Kretingos rajono savivaldybė klubui nieko nėra davusi – turtas yra valstybinis. Kretingos rajono savivaldybė – jau bene penktas šio valstybinio turto administratorius per visus nepriklausomos Lietuvos metus. „Mes šio turto nesigviešiame, nors jis ir sukurtas sklandymo entuziastų rankomis, bet taip jau sutapo, kad, turtą perėmus valstybei, jis šiuo metu tapo rajono Savivaldybės nuosavybe. Tai pats blogiausias per visą nepriklausomos Lietuvos istoriją šeimininkas. Tai, ką mums šiuo metu tenka patirti, yra sunkiausias etapas per visus sklandymo bendruomenės Kartenos aerodrome gyvavimo metus. Labiausiai glumina, kad Kretingos rajono savivaldybės valdininkai visiškai nežino šio unikalaus Kretingos rajono objekto istorijos ir stokoja kompetencijos administruojant tokius objektus. Šio turto patikėjimo teisių perdavimas Kretingos rajono savivaldybei buvo didžiulė Vyriausybės klaida“, – nuoskaudas liejo pašnekovas.

Atostogų sezonas pilotams – pats darbymetis

„Esu avialinijų pilotas ir juokauju, kad savo darbe turiu uždirbti pinigus, kuriuos paskui išleidžiu savo pomėgiui. Kada žmonės atostogauja, tada pilotai dirba sunkiausiai. Per sezono piką, kuomet turiu daugiausiai darbo, prasideda sklandymo varžybos, todėl man ganėtinai sunku viską suderinti. Šis faktorius irgi turi įtakos mano varžybų rezultatams“, – G. Zubė prisipažino, kad dabar turėjęs tris atostogų savaites į Floridą vyko ne vien dalyvauti varžybose, bet ir norėdamas aplankyti Kenedžio kosminių skrydžių centrą. Būdamas ten matė, kaip iš to centro kyla ekipažas, turėjo puikią ekskursiją. „Kaip sklandytojas esu pabuvojęs Australijoje, įvairiose Europos vietose. O jei reikėtų suskaičiuoti, kiek sykių aplink žemę esu apskridęs kaip avialinijų pilotas, tai susidarytų įspūdingas skaičius – vien per mėnesį aplink pasaulį apskrendu kelis kartus“, – šmaikštavo G. Zubė, ką tik grįžęs iš dešimties valandų skrydžio į Egiptą.


Visos teisės saugomos. © 2006-2017 UAB 'Pajūrio naujienos'. Atsakomybės apribojimas. pingvinas