Pajūrio naujienos
Help
2024 Kovas
Pi 4111825
An 5121926
Tr 6132027
Ke 7142128
Pe18152229
Še29162330
Se310172431
Komentarų topas

Kretingos autobusų parkas: du sprendimo projektai

  • Audronė PUIŠIENĖ
  • Pirmas puslapis
  • 2016-12-13
Iki šiol Kretingos rajono keleivių pavėžėjimo rinkoje tilpo ir Kretingos autobusų parkas, ir privatūs vežėjai. Rajono Savivaldybei pasiryžus optimizuoti savos įmonės darbą, privačių vežėjų Kretingoje gali ir nelikti – galutinį sprendimą dėl to priims rajono politikai.

Savivaldybei priklausančios įmonės Kretingos autobusų parkas likimą artimiausiame ir tuo pačiu paskutiniame šių metų posėdyje nulems rajono tarybos nariai: jie turės apsispręsti, ar keleivių pavėžėjimą mūsų rajone palikti vienam operatoriui, tai yra Autobusų parkui, ar palikti mišrią sistemą, kai be Autobusų parko, keleivius veža ir privatūs vežėjai. Tokį sprendimą priėmė rajono Savivaldybės Strateginės plėtros taryba, išklausiusi dviejų – rajono Savivaldybės administracijos ir rajono tarybos – darbo grupių, analizavusių Kretingos autobusų parko perspektyvą, komentarus, išvadas bei siūlomus sprendimus. Savivaldybės administracijos direktoriaus Virginijaus Domarko sudarytoji darbo grupė pasiūlė vieną vienintelį variantą – kad ateityje keleivių pavėžėjimo paslaugas rajone teiktų savivaldybės įmonė Kretingos autobusų parkas. Gi rajono tarybos darbo grupė, norėdama geriau išanalizuoti situaciją, buvo nuvykusi į Tauragę bei Radviliškį, kad savąjį sprendimą galėtų priimti kitų savivaldybių pavyzdžiu. Tarybos darbo grupė pateikė kelis sprendimų variantus: skelbti konkursus atskiriems maršrutų paketams ir keleivių pavėžėjimą patikėti mažiausią kainą pasiūliusiam vežėjui; palikti esamą, tai yra mišrią, sistemą, sutartis pasirašant ne mažiau kaip 3 metams; Kretingos autobusų parką palikti kaip vienintelį keleivių pavėžėjimo organizatorių, suteikiant jam galimybę bendrauti, tai yra pirkti papildomų paslaugų iš privačių vežėjų. Strateginės plėtros posėdyje nuskambėjo ir pasiūlymas privatizuoti Kretingos autobusų parką, kas didelio susižavėjimo nesukėlė – tai, kai kurių pasisakiusiųjų nuomone, tebūtų vienkartinė 300 tūkst. Eur nauda. Abiejų darbo grupių siūlomų sprendimų projektus lydėjo komentarai, susieti su dabartine Kretingos autobusų parko analize.

Savivaldybės administracijos darbo grupės nuomonę išsakęs Savivaldybės administracijos direktoriaus pavaduotojas Povilas Černeckis teigė, jog Savivaldybės kontroliuojamam Autobusų parkui patikėjus keleivių pavėžėjimo paslaugą ir atsisakius privačių vežėjų, būtų galima dirbti lanksčiau, įmonė, didindama pervežimo įkainius, tai turėtų derinti su rajono taryba, ko nedarytų privatus vežėjas. Suaktyvinus Kretingos autobusų parko veiklą, galima sutaupyti apie 250 tūkst. Eur dotacijų, o vežant keleivius iš stoties į stotį ir maršrutiniams autobusams dar atliekant miesto autobusų funkciją, dar galima taupyti nuo 13 iki 45 tūkst. Eur. Dar vienas aspektas – nelikus mikroautobusų miesto centre, gerėtų ekologinė aplinka. Rajono merui Juozui Mažeikai paklausus, kuo vienas vežėjas Kretingos autobusų parkas būtų geriau negu dabar veikianti mišri pavėžėjimo sistema, P. Černeckis akcentavo 250 tūkst. Eur sutaupytų dotacijų. Jų praėjusiais metais rajono Savivaldybė savajai įmonei skyrė per 700 tūkst. Eur.

Rajono vicemerė Danutė Skruibienė, pristačiusi rajono tarybos darbo grupės išvadas bei pastebėjimus, kaip dirba Tauragės savivaldybė, kuri neturi privačių vežėjų, ir kaip dirba Radviliškio kolegos, keleivių pavėžėjimą patikėję tik privatiems vežėjams, pateikė tokius pavyzdžius: Radviliškio savivaldybė kompensuodama pavėžėjimą moka 1,55 Eur/km, Tauragės – 1,4 Eur/km, kai Kretingos savivaldybės dotacija sudaro 0,82 Eur/km. Mažeikių savivaldybė, kuri taiko mišrią sistemą, moka 0,88 Eur/km.

„Palyginus kitų savivaldybių patirtį, matyti, jog mūsų Autobusų parkas dar turi kur tobulėti, – sakė ji. – Tačiau jeigu privatizuotume Kretingos autobusų parką, privatūs vežėjai tikrai negalėtų konkuruoti su stambiu vežėju. Jeigu dirbtų vien tik Autobusų parkas, jis neturėtų pajėgumų aptarnauti visus maršrutus ir jam reikėtų pirkti paslaugų iš privačių vežėjų“.

Abu sprendimo variantai kėlė klausimų Strateginės plėtros posėdyje dalyvavusiems rajono tarybos nariams: Alvydas Jonaitis stebėjosi, kaip dirbtų Autobusų parkas, jeigu jis šiai dienai neturi pajėgumų, Jūratė Laučiūtė pasirinkimą keleivių pavėžėjimą palikti vienose rankose nemanė esant gera išeitimi, jeigu kalbama apie paslaugos kainą ir kokybę, o Vaidas Kuprelis klausė, kas po atlikto audito padaryta įmonės, tai yra Kretingos autobusų parko, viduje. „Kaip bebūtų, mes turėsime priimti likiminį sprendimą“, – teigė jis. Jo kolega tarybos narys Saulius Šopaga sakė, jog iš abiejų kelionių į Tauragę bei Radviliškį susidaręs nuomonę, jog tose savivaldybėse vienaip ar kitaip visiškai prarasta konkurencinė aplinka, ir klausė, ar to norėtume Kretingoje. „Kol kas turime didelį lobį, kuris leidžia rinktis. Jeigu tą prarasime, būsime įstumti į būtinybės rėmus“, – kalbėjo politikas.

Strateginės plėtros tarybos posėdyje dalyvavę privatūs vežėjai Sigitas Keblys, Sigitas Abželtis, Rimantas Uselis kvietė Savivaldybę dialogui ir bendradarbiavimui. Privatūs vežėjai atrėmė kaltinimus, neva jie pasiima tik geriausius maršrutus ir taip iškreipia konkurenciją, kurios, aptarnaujant geriausius maršrutus ir važinėjant asfaltuotais keliais, kaip ir nelieka.

„Einame į visus kompromisus – tereikia su mumis šnekėtis. Norėtume dalyvauti ir darbo grupėse, pasisakome už tai, kad būtų taupomas biudžetas. Kartu koreguokime maršrutus. Esame pasiryžę bendradarbiauti, tik pasakykite, ar leisite mums dirbti“, – kalbėjo S. Abželtis.

Jo kolega R. Uselis taip pat norėjo aiškumo. „Dirbsime toliau ar man savo darbuotojams pasakyti, jog jie nuo vasario vidurio mano įmonėje nebeturės ką veikti?“ – apeliuodamas į tai, jog vasario 14 d. baigiasi rajono Savivaldybės sutartys su privačiais vežėjais, klausė privačios pavėžėjimo paslaugos teikėjas.

Be to, gyvendami nežinioje, privatūs vežėjai negali planuoti savo verslo bei investuoti.

J. Mažeika buvo tos nuomonės, jog rajono taryba bei Savivaldybė išties turi gerbti privatų verslą. „Jeigu verslas neturi ilgalaikės garantijos, tai – labai blogai. Verslui turime suteikti ne mažesnę negu 3 metų garantiją, o kai „pešiojame“ vienas kitą, tai nėra geri santykiai“, – teigė jis.

Taigi Strateginės plėtros taryba rajono politikams paliko rinktis iš dviejų variantų: ar pavėžėjimo paslaugą atiduoti į vienas, tai yra Kretingos autobusų parko, rankas, ar taikyti mišrią sistemą, kaip buvo iki šiol. Jeigu rajono taryba pritartų antrajam variantui, tektų rengti konkursus privatiems vežėjams parinkti. Anot Savivaldybės specialisto Antano Viskonto, konkurso rengimas užtruktų vos ne dvejus metus – pagal Europos Sąjungos reglamentus apie konkursą turi būti paskelbta oficialiame Europos leidinyje, kas irgi pareikalaus laiko. Tai ne tik gerokai nustebino, bet ir smagiai prajuokino Strateginės plėtros tarybos narius. Juokui aprimus, buvo susivokta, jog privatiems vežėjams nėra kaip duoti garantijų, jog po vasario 14 d. jie galės dirbti kaip dirbę.


Visos teisės saugomos. © 2006-2017 UAB 'Pajūrio naujienos'. Atsakomybės apribojimas. pingvinas