Pajūrio naujienos
Help
2024 Balandis
Pi18152229
An29162330
Tr3101724
Ke4111825
Pe5121926
Še6132027
Se7142128
Apklausa

Ar verta uždrausti azartinių lošimų reklamą?

Taip
Ne
Neturiu nuomonės
Komentarų topas

Smiltys

A.Mončio darbai bus eksponuojami Vokietijoje

  • Audronė PUIŠIENĖ
  • Smiltys
  • 2012-02-10

Kovo 1 dieną Vokietijos Riugeno salos sostinės Bergeno miesto muziejuje įvyks mūsų kraštiečio žymaus skulptoriaus Antano Mončio darbų parodos atidarymas.


Dainos ir gyvenimo kelionė - išvien

  • Irena ŠEŠKEVIČIENĖ
  • Smiltys
  • 2012-02-10

„Dainuoju nuo šešiolikos metų, kai įsidarbinau „Laisvės“ fabrike ir mane pakvietė į ansamblį. Nuo to laiko daina tapo ištikima palydove viso mano gyvenimo kelionėje“, - sakė neseniai 80-metį atšventęs ilgametis Kretingos mišraus choro „Gintaras“, Palangos jūros šaulių, o dabar – Kretingos katalikų bažnyčios chorų ir tremtinių choro „Atminties versmė“ bei Rūdaičių kaimo kapelos dainininkas Apolinaras Kiršys.


Kretingos scenoje – kraštiečio premjera

  • Irena ŠEŠKEVIČIENĖ
  • Smiltys
  • 2012-01-13

Sausio 18 dieną Klaipėdos dramos teatras ir profesionalus kretingiškis režisierius 26-erių Tomas Jašinskas pakvies mūsų miesto žmones į Kultūros centro scenoje rodomą monospektaklį – Marko Revenhilo „Produktas“.


Susilies žodis ir gaida

  • Audronė PUIŠIENĖ
  • Smiltys
  • 2012-01-13

Kretingos kultūros centras gyvena nauja idėja – vasario pradžioje surengti dainų ir muzikos vakarą „Kai susilieja žodis ir daina“.


Norėtų minti vertimų brydę

  • Audronė PUIŠIENĖ
  • Smiltys
  • 2012-01-13

Mūsų kraštietė prancūzų kalbos filologė Laura Gailevičiūtė, šiuo metu dirbanti Ispanijos mieste Barselonoje verslo kelionių konsultante, sakė, jog tai nėra jos svajonių darbas. Sau prisipažinusi, jog yra prisiekusi lingvistė, ji dar praėjusį spalį sudalyvavo Lietuvos vertėjų sąjungos surengtame konkurse.


Krikščioniškosios giesmės - džiazroko stiliumi

  • Audronė PUIŠIENĖ
  • Smiltys
  • 2012-01-13

Uostamiestyje įsikūrusi krikščioniškos muzikos grupė „Soli Deo“ („Tik Dievui“) šiandieną švenčia 3 metų sukaktį. Ši 8 profesionalių muzikantų bei 10 atlikėjų grupė pasaulinio garso bei lietuviškas krikščioniškąsias giesmes atlieka džiazo bei džiazroko stiliumi ir tuo jau spėjo išgarsėti visoje šalyje.


Riešinės - audimo raštų motyvais

  • Irena ŠEŠKEVIČIENĖ
  • Smiltys
  • 2012-01-13

Šukėje gyvenanti 63-jų Virginija Bručkienė ilgus žiemos vakarus leidžia su įnoringu mezginiu rankose: ji mezga riešines ir kaskart - vis kitokias. Jose ant siūlo suvertais karoliukais moteris išmezga audimo raštus.


Žemė turi didelių galių savo vaikams: išmaitinti jos istorijos, papročių, tradicijų, vaikai išeina nešdami savo maitintojos savitumą į platųjį pasaulį. Ir niekada neapsiriksi sakydamas: čia Dzūkijos, Aukštaitijos, o štai čia – Žemaitijos žemės vaisIai. Net ir praėjus šimtmečiams žemaičiai lieka ištikimi savo žemės pamokoms: kurti lakoniškai, tvirtai, kukliai, bet kartu ir puošniai.

Raimundas Puškorius, medžio drožėjas iš Kretingos:

- Pažiūrėjus į dabartinių tautodailininkų skulptūras, koplytstulpius, žemaitiškumo dvasią galima atpažinti kuklume. Nuo seno medžio drožėjai savo darbų stengdavosi neperkrauti detalėmis. Jie koncentruodavosi į pačią skulptūrą – kad ši būtų tvirta, atvira, neapkrauta detalėmis. Čia pasireiškia mūsų protėvių protingumas. Drožinėdami tvirtas, be smulkių detalių skulptūras jie galvodavo, kad šios kuo ilgiau gyvuotų. Pažiūrėkime į žemaitiškas Užgavėnių kaukes: jei jau jas drožinėdavo, tai iki galo atskleisdami charakterį, herojaus būdą. Norint išsaugoti žemaitiškumo dvasią, reikia apie tai kalbėti ir giliau mąstyti. Kartais menininkai pamato ką nors užsienyje ir nepagalvodami pritaiko suardydami tai, kas tradiciška ir būdinga tik mums. Dabar tokia madinga toji globalizacija. Gerai - semtis patirties, tačiau savitumą reikia išsaugoti.

Regina Jablonskienė, audėja iš Salantų:

- Niekur kitur audėjos neausdavo keturnyčiu audimu. Šis būdas naudojamas tik Žemaitijoje. Audžiant keturiomis nytimis, reikia gerokai pasukti galvą. Žemaičių audimuose geometriniai raštai susikerta kampuose, raštai simetriški. Jie labai saviti, paprasti, bet taip gražiai šviečia, yra puošnūs. Tautiniai rūbai Žemaitijoje, palyginus su Aukštaitija, Dzūkija, labai paprasti, valstietiški. Tačiau tereikia užsukti į Plungės, Salantų kraštą ir - jau kitaip: valstietiškumas čia derinamas su puošnumu. Žemaičių paprasti sijonai, bet palaidinės, skaros siuvinėtos adinuke – kai siuvinėjant paliekama skylutė. Prisimenu 1946 metus – buvau dar maža, o atmintin visam gyvenimui įstrigo senelio teta. Vaikščiojo po kiemą sena, tačiau tokia aukšta, liekna ir graži. Man, vaikui, sunku buvo akis atitraukti nuo puošnios skaros, siuvinėtos adinuke. Gaila, tuomet nekilo minčių tokias rūbų detales išsaugoti. Žemaitės, nors ir paprastais rūbais, atrasdavo būdų, kaip išsiskirti. Tėvo teta pasakodavo: kai jau ruošdavosi eiti į bažnyčią, apsiaudavo vilnones kojines iki kelių, įsispirdavo į vyžas, o galvą papuošdavo raiščiu. Taip žemaitės vadindavo skaras. Jas moterys stengdavosi išausti kuo įmantresnes, puošnesnes. Atėjusi į bažnyčią tėvo teta iškeldavo aukštai galvą ir žvalgydavosi, ar visi matą, kokiu raiščiu ji pasipuošusi. Ausdama stengiuosi laikytis visų tradicijų: nekeičiu šimtamečių raštų, neišradinėju naujovių. Kūnu ir siela esu žemaitė ir galvoju, kad nuo savo šaknų bėgti nereikia ir negalima.

Milda Rogačiovienė, riešinių mezgėja iš Vydmantų:

- Žemaitiškumo dvasia riešinėse atsiskleidžia per puošnumą. Žemaitijos krašto riešinės iš kitų regionų išsiskiria savo grožiu – įmegztomis žvaigždėmis, lapais, gėlių ornamentais. Žemaitės niekada negailėdavo karolių riešinėms – jos turėdavusios būti puošnios, turtingos. Galbūt tokia tradicija susiklostė todėl, kad žemaičiai gyveno turtingiau, geriau. Net ir riešinių spalvos būdavo ne niūrios, atvirkščiai, ryškios – geltonos, mėlynos. Tačiau žemaitės turėjo skonį: nors rinkdavosi ryškias spalvas, gausybę karolių, riešinės būdavo neperkrautos, grakščios, skoningos. Tuo ir seku – megzdama riešines stengiuosi jas padaryti puošnias, negalvodama, kad jų savikaina bus didelė. Svarbiausia, kad jos, kaip ir mūsų protėvių, būtų gražios ir išskirtinės.

Nijolė Vasiliauskienė, Kretingos muziejaus Etnografijos skyriaus vedėja:

- Žemaitiškumo dvasia skirtinga įvairiose srityse. Kalbant apie žemaičių keramiką, ji – paprasta, žemiška. Mūsų protėviai visada naudodavo tik žemės spalvas, dirbinius puošė simboliais to, ką matė aplinkui. Todėl ant puodų vinguriuoja žalčiai, šviečia saulės, skleidžiasi augaliniai motyvai. Seniau žmonės, galvodami apie grožį, galvodavo ir apie praktiškumą, tradicijas. Dabar gi keramikai neretai dažniau rūpinasi savo pirkėjų skoniu – gamina tokius gaminius, kurie patrauklūs klientams, todėl išsaugoti žemaitiškumą ne visada pavyksta.


Po kūrybos lapija gimsta žodis

  • Dovilė SIMAITYTĖ
  • Smiltys
  • 2011-12-09

„Talentu apdovanotas vaikas gali ir neišdrįsti kurti, jei šalia esantieji – tėvai, mokytojai – nebus įžvalgūs ir jo nepastūmės. Ne, nereikia prievartos! Tik švelniai palydėti vaiką. Kad jis neužsisklęstų lyg kriauklė, kad nebūtų baugštus, kad išaugtų jo žodis“,- sakė Kretingos Simono Daukanto pagrindinės mokyklos lietuvių kalbos mokytoja metodininkė Danutė Dunauskaitė, sukvietusi į šventę jaunuosius literatus iš viso rajono.


Dainų perlus veria jau 30 metų

  • Aldona KAREČKAITĖ
  • Smiltys
  • 2011-12-09

Kretingos kultūros centro Vydmantų filialo folklorinis ansamblis „Žemčiūga“ atšventė trisdešimties metų jubiliejų. Savo veiklą pradėjęs su šešiais atlikėjais, dabar gali pasigirti trigubai išaugusiu jų skaičiumi.


Visos teisės saugomos. © 2006-2017 UAB 'Pajūrio naujienos'. Atsakomybės apribojimas. pingvinas